Sette opp egen server?

Alt som opptar oss om webhotell. Vennligst ikke bare post linker til webhotell, bruk heller forumet til å diskutere erfaringer med ulike webhotell

Sette opp egen server?

Innlegg Darksoul » 09 Des 2006, 22:26

noen som vet hvordan man setter opp en egen server?
Darksoul
Henger med
Henger med

Innlegg henningl » 10 Des 2006, 15:26

Ja, men har du ikke peiling i utgangspunktet så anbefaler jeg det igrunn ikke. Å drifte en server er en ganske omfattende affære.

Begynn med å lære deg hvordan Linux fungerer.. feks Ubuntu er en god linux-versjon for nybegynnere. Når du har fått installert Linux installerer du apache web-server, PHP, og mysql. Så har du i prinsippet det du trenger for å kjøre phpbb.

Regn med å bruke google flittig for å finne guider hvordan installere og konfigurere ting.
Hoster forum for en rekke bilklubber.
Av&på -supporter på phpbb.no
henningl
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst

Innlegg Darksoul » 10 Des 2006, 16:15

da prøver jeg det!
Darksoul
Henger med
Henger med

Innlegg Dtnet » 31 Des 2006, 18:51

Greier du det? Dvs, har du fått opp en server?
Dtnet
Henger med
Henger med

Innlegg Darksoul » 31 Des 2006, 19:50

Det eneste jeg prøver å lære meg nå fortiden er å drifte en webserver. men det er komplisert!
Darksoul
Henger med
Henger med

Re: Sette opp egen server?

Innlegg sami » 29 Aug 2009, 14:28

Jeg har min egen server, som faktisk kjører på Windows! :D
- Det er ikke komplisert, det er enkelt! Bare å skaffe seg xampp, der har du PHP, MySQL, FTP (FileZilla), Apache, E-post -server (Mercury) og PhpMyAdmin fra før! ;-)
~ Sami
sami
Mini-Super-Poster
Mini-Super-Poster

Innlegg pippin » 30 Aug 2009, 08:08

Å kjøre en server er ganske enkelt om en har litt kunnskaper
pippin
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst

Innlegg olem » 30 Aug 2009, 18:59

Å kjøre egen server er som alt annet. Begynn et testprosjekt og bygg deg oppover. Ikke bry deg så mye om "dette er vanskelig" for da får du et negativt forhold til din egen "jeg vil prøve" innstilling. Noe kunnskaper har du, noe får du når du prøver og enda mere får du når andre hjelper deg og når du hjelper andre i ettertid ...

Jeg bruker ikke xamp, men wampserver, har lite peiling, men det virker, så nå må jeg bare lære litt mer. Men jeg gjør det for å kunne kjøre drupal, phpbb og andre programmer der jeg ikke har netttilgang.
olem
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst

Innlegg sami » 02 Okt 2009, 12:43

olem skrev:Å kjøre egen server er som alt annet. Begynn et testprosjekt og bygg deg oppover. Ikke bry deg så mye om "dette er vanskelig" for da får du et negativt forhold til din egen "jeg vil prøve" innstilling. Noe kunnskaper har du, noe får du når du prøver og enda mere får du når andre hjelper deg og når du hjelper andre i ettertid ...

Jeg bruker ikke xamp, men wampserver, har lite peiling, men det virker, så nå må jeg bare lære litt mer. Men jeg gjør det for å kunne kjøre drupal, phpbb og andre programmer der jeg ikke har netttilgang.

Ja, jeg bruker xampp, og kjører Drupal, PhpBB og noe mer! Men jeg tror ikke det har så mye å si...
Og hva mener du forresten med "andre programmer der jeg ikke har netttilgang"?
~ Sami
sami
Mini-Super-Poster
Mini-Super-Poster

Re:

Innlegg sami » 02 Okt 2009, 12:58

henningl skrev:Ja, men har du ikke peiling i utgangspunktet så anbefaler jeg det igrunn ikke. Å drifte en server er en ganske omfattende affære.

Begynn med å lære deg hvordan Linux fungerer.. feks Ubuntu er en god linux-versjon for nybegynnere. Når du har fått installert Linux installerer du apache web-server, PHP, og mysql. Så har du i prinsippet det du trenger for å kjøre phpbb.

Regn med å bruke google flittig for å finne guider hvordan installere og konfigurere ting.

Det er en ganske avaansert måte å gjøre det på... Det er lettest å bare bruke Windows.
Da kan du f.eks. installere xampp, hvor du allerede har PHP, FileZilla server, Apache, og noe mer.

Slik ser det ut:
Bilde
Ganske enkelt!
For å publisere noe, legg det i mappa "C:\xampp\htdocs" og det vil havne "http://din.adresse/innhold"
For å laste ned xampp, bare søk på "xampp" på Google og ta første alternativ, eller hvis du er lat, bruk "Jeg prøver lykken" istede for søk.
~ Sami
sami
Mini-Super-Poster
Mini-Super-Poster

Innlegg olem » 02 Okt 2009, 13:27

Flott, men det kommer litt mer.
Å configurere php.ini, Apache + +

Men dette er en god begynnelse.
Hvordan få vite hvordan de forskjellige instillingene er innstilt?

Lag en fil som slutter på .php.
Inni denne skal det stå:
Kode: Merk alt
<?php
phpinfo();
?>

Last den opp i roten på installasjonen, din og pek browseren til filen.
Husk å ta med hele urlen.

Du har flere alternativer, her er de 2 mest kjente;
XAMPP
WAMP
+ en tredje som ligger i Linuxdistroer

Jeg bruker wampserver (men bare av og til)
olem
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst

Innlegg olem » 02 Okt 2009, 13:50

Flott.
---
Pass på sikkerheten i katalogstrulturen din :D- (en tom index.php kan gjøre seg.)
Kjører du fra egen maskin?
Og du kjører Drupal også ? :ugeek:
olem
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst

Innlegg sami » 02 Okt 2009, 13:54

olem skrev:Flott.
---
Pass på sikkerheten i katalogstrulturen din :D- (en tom index.php kan gjøre seg.)
Kjører du fra egen maskin?
Og du kjører Drupal også ? :ugeek:

Jeg gjør det, ja... Har laget en root-meny: Den finner du noen forsjellige ting jeg har på serveren. Drupal ligger som "hjemmeside".
~ Sami
sami
Mini-Super-Poster
Mini-Super-Poster

Innlegg olem » 02 Okt 2009, 13:58

sami skrev: Drupal ligger som "hjemmeside".

Så det ja. Bruker du Drupal mye?
olem
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst

Innlegg LarsM » 02 Okt 2009, 15:32

Kan ikke si det er noe problem og drifte en egen server.
Dra ned Mandriva Spring 2009 og følg denne guiden.

Når jeg starta denne selv kunne jeg ikke linux, men det sitter fort.
Kjører dette serveroppsettet både på mine private servere og på firmaserveren (Utleie av spillservere) og har aldri hatt et eneste problem.

Og som folka over her sier, WAMP er helt greit om du vil ha noe som bare duger. Det finnes ikke stabilt (Hvertfall ikke på noen av de 4 serverene jeg kjører selv) så ville heller valgt Mandriva eller ubuntu.
At ubuntu er lett for nybegynnere er egentlig bare et rykte i mine øyne. Ubuntu ble en hype av en eller annen merkelig grunn. Jeg syntes de fleste "store" distroene er like lette og forstå.
Med de store mener jeg: Ubuntu, Mandriva, SuSE og Fedora. Det eneste jeg merker forskjell på er at noen distroer er mer brukervennlige innen og installere drivere etc.
Spam spam spam . . .
LarsM
Mini-Super-Poster
Mini-Super-Poster

Gå til Webhotell

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot] og 1 gjest