æåø - igjen

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
Brukeravatar
komper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 30. nov 2004, 09:22

æåø - igjen

Legg inn av komper » 4. des 2009, 10:38

Finner ingen løsning på følgende på søk!

Saken er denne:

Jeg ønsker å endre "Bursdag" til "Merkedag", og gjør dette i ucp.php.
Når jeg da laster opp redigert fil er forumets æøå forandret til en liten firkant. Ikke de vanlige krussedullene.
Hva er det som skjer?
Og det går ikke å laste opp en kopi av uredigert fil igjen. Hele språkpakka må lastes opp på nytt for å unngå disse firkantene.
Men da får jeg selvsagt ikk endret til "Merkedag".
Har nyeste versjon inkl språkpakka. Prosilver.

Takk!

Brukeravatar
Stinus
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst
Innlegg: 231
Registrert: 15. jan 2006, 12:51
Sted: Tananger / Stavanger
Kontakt:

Re: æåø - igjen

Legg inn av Stinus » 4. des 2009, 21:25

Hei
Du må gjøre filen om til "UTF-8" format før du laster den opp til forumet ditt.
(Det kan være at alle ÆØÅ'ene dine blir til firkanter eller andre symboler, etter at du har forandret format, men dette forandrer du selv før du laster det opp til forumet ditt.)

Jeg vet ikke hvilket editor program du bruker, men bruker du notepad ++ , så er det veldig enkelt. Format --> "Gjør om til UTF-8"
Stian
Bilde
Veteranbrannbiler.com
Bilder fra Veteranbrannbiltreff i Stavanger 8.-10.August 2008

Brukeravatar
komper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 30. nov 2004, 09:22

Re: æåø - igjen

Legg inn av komper » 6. des 2009, 10:14

Takk for det, men det hjalp bare delvis av en eller annen merkelig grunn.

Nå vises alle bokstavene riktig på forumets forside, men feks på "Brukerkontrollpanel" vises de samme firkantene!??!
Har du en løsning på dette også? :)
Er det kanskje en annen fil som må lagres i UTF-8 og lastes opp?

Takk igjen...

Brukeravatar
komper
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 30. nov 2004, 09:22

Re: æåø - igjen

Legg inn av komper » 6. des 2009, 21:58

Tomas skrev:Har du gjort alt som Stinus sa? Tenker spesielt på dette:
Stinus skrev:Det kan være at alle ÆØÅ'ene dine blir til firkanter eller andre symboler, etter at du har forandret format, men dette forandrer du selv før du laster det opp til forumet ditt.
Jeg foreslår at du ser igjennom hele fila og sjekker om alle æøå er som de skal ;)-
Ja, jeg har det.
Og det er ingenting annet jeg forandrer enn "Bursdag" til "Merkedag".

Jeg skrev at jeg måtte laste opp hele språkpakka på nytt for å få rettet på dette, men fant ut i ettertid at det holder med å laste opp en uredigert common.php.

Svar