Trøbbel med æøå

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
Gullvingen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 3. mar 2010, 13:36

Trøbbel med æøå

Legg inn av Gullvingen » 14. mai 2012, 16:33

Jeg trenger litt hjelp med forumet mitt, etter oppgradering fra punnbb til phpbb20 og så til 3.0.7 har jeg et problem med encodingen.
Kan noen på en grei måte fortelle meg hvordan jeg retter opp dette?
Har lest litt rundt her inne, men det er flere "løsninger " og jeg tenker meg at dette må kunne løses greit.
Fra punbb til phpbb ble det bra, men etter oppgraderingen til 3.0.7 ble det rart...

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Trøbbel med æøå

Legg inn av SumSum » 16. mai 2012, 07:47

Gullvingen skrev:Jeg trenger litt hjelp med forumet mitt, etter oppgradering fra punnbb til phpbb20 og så til 3.0.7 har jeg et problem med encodingen.
Kan noen på en grei måte fortelle meg hvordan jeg retter opp dette?
Har lest litt rundt her inne, men det er flere "løsninger " og jeg tenker meg at dette må kunne løses greit.
Fra punbb til phpbb ble det bra, men etter oppgraderingen til 3.0.7 ble det rart...
Konverteringen av tekster i databasen fungerer ikke som den skal. Du får merkelige tegn over det hele.
Jeg har programvare som fikser det, men jeg gir den ikke fra meg. Jeg kan imidlertid tilby meg å gjøre jobben for deg. Samtidig anbefaler jeg å oppgradere til siste versjon av phpBB med det samme, det er 3.0.10.
Jeg har norske filer som er oppdatert noe, ikke komplett men fullstendig godt nok til bruk, men ikke så "ferdig" at det har blitt godkjent. Det krever atskillig mer arbeid, blant annet fordi tidligere oversettere ikke har holdt seg til reglene for hvordan slike oversettelser skal gjøres.

Jeg har nylig gjenopprettet og oppgradert et phpBB2 forum som var helt krasjet, så detta kan eg .. :)

Det jeg trenger er en SQL dump av databasen. Send meg en PM så blir vi enige hvis du er interessert.
Når jeg har løst det får du en tilsvarende fil tilbake. Bare å laste inn. Du tar selvfølgelig vare på den opprinnelige filen, så du risikerer ingenting. Du kan også få de nyeste norske språkfilene.
support og vedlikehold

Gullvingen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 3. mar 2010, 13:36

Re: Trøbbel med æøå

Legg inn av Gullvingen » 16. mai 2012, 23:21

Så hvis jeg tar en vanlig backup av hele databasen så holder det for programmet ditt?
Har fått tips om både utf-8 og andre ting, men det ser fremdeles slik ut:

Kjøreutstyr Her kan du kjøpe eller selge kjøreutstyr

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Trøbbel med æøå

Legg inn av SumSum » 2. jun 2012, 09:56

Gullvingen skrev:Så hvis jeg tar en vanlig backup av hele databasen så holder det for programmet ditt?
Har fått tips om både utf-8 og andre ting, men det ser fremdeles slik ut:

Kjøreutstyr Her kan du kjøpe eller selge kjøreutstyr
Det kjenner jeg igjen. Det er fordi det allerede oppfattes som ferdig konvertert. Disse tegnkombinasjonene må oversettes spesielt. Det kan være et ordentlig sammensurium av "ekte" utf-8 og disse kombinasjonene, som altså allerede er kodet som utf-8 selv om det ikke ser slik ut.
Derfor må du altså kjøre opp med en str_replace av disse kombinasjonene, og så lenge du deklarerer utf-8 som dit standard-tegnsett kan du trygt gjøre det i filer hvor du også har korrekt æøå.

Men sender du din SQL backup-fil til meg, så kan jeg rense den for deg, raskt og effektivt. Du trenger forsåvidt ikke sende hele filen; tabellen phpbb_posts bør være tilstrekkelig (Du kan bruke et annet prefix, men det slutter altså på _posts).
support og vedlikehold

Gullvingen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 3. mar 2010, 13:36

Re: Trøbbel med æøå

Legg inn av Gullvingen » 4. jun 2012, 23:30

Hei igjen, har vært på helgetur og kom hjem idag.
Jeg har søkt igjennom filene og finner ingen slik fil på serveren, men kan såklart sende en komplett backup.
Send meg en adresse på pm?

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Trøbbel med æøå

Legg inn av SumSum » 5. jun 2012, 07:36

Gullvingen skrev:Hei igjen, har vært på helgetur og kom hjem idag.
Jeg har søkt igjennom filene og finner ingen slik fil på serveren, men kan såklart sende en komplett backup.
Send meg en adresse på pm?
Du må lage en backup-fil hvis du ikke har den. Gå til admin-panelet, velg Vedlikehold, og fra menyen til venstre velger du Sikkerhetskopiering.
I første omgang bør du lage en komplett lokal kopi, som lagres på serveren til evt. senere bruk.
Så kan du lage en kopi av bare tabellen phpbb_posts som du laster ned, gjerne i komprimert form. Denne kan du lagre på din egen PC først, og så sender du den til meg. Adressen kommer på PM.
Jeg er i Sverige nå og har ikke tilgang til det jeg trenger, men jeg regner med at jeg skal få gjort noe på fredag hvis jeg har fått filen til da.
support og vedlikehold

Gullvingen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 3. mar 2010, 13:36

Re: Trøbbel med æøå

Legg inn av Gullvingen » 5. jun 2012, 09:51

Takk for forklaring, var inne på panelet og leste og gikk tilbake hit og leste det du hadde skrevet, så da har jeg skjønt det riktig.
Flotte saker!

Svar