Hjelp!

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp!

Legg inn av SumSum » 28. okt 2012, 09:01

Hall skrev:Jeg opprettet et forum i 2008. Jeg laget diverse underforum og brukere registrerte seg. Alt vel og bra så langt.
Jeg beklager at jeg svarer så sent. Forumet er dessverre lite besøkt, og det er en stund siden jeg har vært innom.

Jeg kan svare på det aller meste om forumet ditt. Cluet ligger først og fremst i det å logge seg inn som administrator. Kan du det, kan du finne ut av det aller meste. F.eks. står forum-versjon på den første admin-siden.

Jeg sender deg en kort e-mail om at jeg har svart. Jeg kan hjelpe deg å rydde opp i ganske mye, og det er mer hjelp å hente i det engelsk-språklige phpBB-forumet, phpbb.com.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp!

Legg inn av SumSum » 19. nov 2012, 20:50

Hall skrev:Hei og takk for svar! Nei, jeg klarer ikke å logge meg på som administrator lenger. Jeg får feilmeldingen: "Table 'phpbb_users' is marked as crashed and should be repaired [1194]" (Se spørsmål 4 ovenfor.)

Er svært takknemlig dersom du kan hjelpe meg med dette. Forumet er laget for personer som lider av en sjelden sykdom og er til stor nytte for sykdomsgruppa. Akkurat nå er imidlertid forumet dessverre lite anvendelig...
Jeg har en sjelden sykdom selv, og har all mulig sympati.
Dette er nok i grenseland av hva jeg kan hjelpe med, men jeg har fikset vriene ting før, og vil gjerne prøve å hjelpe.
Send meg nødvendige data for tilgang til forumet, databasen og selve webhosten på PM, så kan jeg kopiere ting til min egen server i første omgang, så jeg kan prøve og feile uten å ødelegge originalen.

Referanse, for å være på den sikre siden: Ann E på http://oesinorden.org .
Det gamle forumet deres lå nede lenge og aktiviteten avtok, men det nye forumet er der, i sin nye glans. :)
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp!

Legg inn av SumSum » 21. nov 2012, 10:09

Hall skrev:Takk for hjelpen med å oppgradere forumet vårt!

Da er første problem løst. Det neste er relatert til spam-brukere. De strømmer på og jeg får meldinger om nye spam-brukere hver dag. Hvordan kan jeg få bukt med dette problemet? Installerer jeg en såkalt mod ("textual confirmation" - ber dem f.eks. oppgi hovedstad i Norge?) Og hvordan får jeg ryddet opp i alle disse spambrukerne som har hopet seg opp i årenes løp. Jeg ser det nå er over 25.000 :skrik: brukere som venter på godkjenning som jeg må få fjernet...
Hall
Jeg er admin for flere forumer, og har etter hvert opparbeidet en liste over IP-adresser som ikke godtas.
Det fungerer til en viss grad, men er tungvint og har mange ulemper.
Isteden jobber jeg nå med et annet konsept, som går ut på å ha en liste over "gode" IP-adresser, og en over "dårlige". Kriteriet for gode og dårlige går delvis på opprinnelsesland (altså funnet fra IP-adressen), men jeg prøver også andre metoder. Med disse metodene må filen index.php gis et nytt navn, og så legger du en ny index.php-fil isteden. Det er der sjekkingen foregår.
Det er mulig at du kan finne en god løsning på nettet, f.eks. hos phpbb.com eller spambot.com.

Dette krever en del programmering med prøving og feiling, men det kan være verd bryet. Kriteriene for hva som er bra og ikke bra opprinnelsesland er selvfølgelig individuelt, så en løsning vil ikke nødvendigvis passe for alle.

I først omgang kan du, hvis du ikke allerede har gjort det, bruke CAPTCHA sjekking av nye brukere - og du kan også kreve at alle nyregistreringer skal godkjennes av admin, men det kan bli en stor jobb å skille de gode fra de dårlige manuelt. Dessuten, i mailen du får fra phpBB, står verken IP-adresse eller opprinnelsesland, så det gir ikke noe godt vurderingsgrunnlag.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp!

Legg inn av SumSum » 28. nov 2012, 20:32

Hall skrev:Fire dager senere, og ingen nye spam-brukere er registrert på vårt forum! :D- Det ser m.a.o. ut som om CAPTCHA med spørsmål/svar gjorde susen!
Det kan hjelpe ja, men jeg holder på med å utvikle programvare som går enda litt lenger. Det sjekker i første omgang om gjesten har tilknytning i de landene som er definert som "godtatt", men hvis gjesten har sluppet inn før, har han en cookie som gjør at han slipper inn også om han er i et annet land. Dermed lukes alle ut som har tilhold i et uønsket land, bortsett fra de som allerede har logget inn fra ett av de "lovlige". Dette er en meget effektiv metode, men jeg holder på å perfeksjonere den slik at den kan gjøres tilgjengelig for alle. Det krever at jeg gjør en regelmessig oppdatering av en lokal database. Du kan kjøpe en slik komplett database for ca. $99, men jeg kan gjøre det mye billigere.
Det er såpass spesielt at jeg kanskje må kreve en liten betaling for metoden, men har du først kjøpt den vil tjenesten være tilgjengelig for deg "forever".

Nøkkelen ligger i å spørre mot min database. Send IP-adresse og du får land tilbake. Dette gjøres av et par php-filer som du installerer på serveren. Instruksjoner vil bli gitt.

Jeg legger ut info her når dette er ferdig. Prisen blir ca. $15 eller NOK 100.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp!

Legg inn av SumSum » 12. des 2012, 09:16

Hei igjen!

Jeg hadde problemer med å finne denne spørsmål og svar CAPTCHAen.
Kanskje andre har det også. Den ligger under de andre CAPTCHAene
og krever at du tilpasser spørsmål og svar:

Under CAPTCHA-valg finner du dette under de vanlige valgene, og
hvis det er grået ut ser det ut som det ikke er installert. Men det er
det; det er bare ikke valgt. Velg dette og klikk "tilpass". Etter at du
har definert spørsmål og svar, må du gå tilbake til samme side (altså
der du velger CAPTCHA) og velge det på ny. Denne gangen klikker du
ikke tilpass, men OK.

Vær sikker på at de brukerne du ønsker å ha inn i forumet kjenner
det rette svaret, mens alle andre ikke vet det. Det er bare fantasien
som setter grenser, og du kan forandre det så ofte du vil.

Jeg jobber også videre med min IP-løsning, og regner med at den er
ferdig om ikke altfor lenge, men denne spørsmål og svar CAPTCHAen
kan nok luke ut de aller fleste som ikke har noe i forumet å gjøre.
Det er også en stor fordel at den samme løsningen også fungerer for
skandinaver som befinner seg i Thailand eller Kina. Derimot fungerer
den selvfølgelig ikke like bra for utlendinger som bor i Norge, og som
ikke er godt kjent med vårt språk. Bruker du engelsk for å være på
"den sikre siden", har du neppe fått en optimal løsning. :)
support og vedlikehold

Svar