Sist flyttet til topp av Anonymous ???

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Sist flyttet til topp av Anonymous ???

Legg inn av SumSum » 11. des 2012, 08:59

saabeirik skrev:Kort om forumet er det et vanlig forum, hvor en må være registrert for å poste men alle kan lese. Unntaket er underforumer for kjøp/salg, hvor det tillates at gjester poster (Q&A-captcha). Nå har jeg plutselig fått et problem(?) med kjøp/salg-forumene. Det dukker med jevne mellomrom opp en ny tekst under noen av innleggene, på formen:
Sist flyttet til topp av Anonymous den 09 Nov 2012, 15:27
Jeg vet ikke hva dette skyldes, men det er klart at gjester ikke skal ha rett til å flytte poster. Jeg foreslår at du tar en titt på gruppers rettirgheter, og gå spesielt gjennom rettighetene for uregistrerte brukere. Jeg ville for sikkerhets skyld sjekket dette for alle forumer, ikke bare for kjøp/salg-sidene.

Jeg er selv involvert i utviklingen av NVKs forum (nås gjennom veteranvogn.no) og der tillater vi ikke gjester å poste. Alle må registrere seg hvis de vil skrive, også ikke-medlemmer.

Det er lurt å ha et alternativt sted hvor du kan teste endringer. Selv har jeg en lokal server, som er det raskeste, men for mange er det mulig å sette opp en klone av alle filer og databasen på den serveren de allerede har. Da kan du eksperimentere i vilden sky uten å risikere å forstyrre brukerne.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Sist flyttet til topp av Anonymous ???

Legg inn av SumSum » 11. des 2012, 15:15

saabeirik skrev:Takker for svar. Grunnen til at gjester tillates å poste er først og fremst at man alltid frem til nå har hatt et eget annonsesystem innebygd i nettsiden hvor alle kan legge inne annonser. Når jeg nå har fjernet dette ble vi nødt til å finne et alternativ som gjorde overgangen minst mulig for folk ;-)

Som du sier skal uansett ikke gjester kunne flytte noe som helst. Men jeg kan ikke skjønne at de har det? Finnes det en funksjon for dette i det hele tatt? Jeg har i hvert fall aldri greid å finne den :shock:
Jeg har sjekket litt nøyere og funnet ut at det kan være mulig for en som har skrevet et innlegg, å flytte det til toppen for å "bumpe" innlegget, dvs. synliggjøre det hvis det ikke har kommet svar på en stund.

Når du logger inn som admin skal du kunne undersøke/korrigere grupperettighetene. Fremgangsmåten er litt "klønete", men ikke umulig. Gå til RETTIGHETER, og velg "Gruppers Forumrettigheter" til venstre. Så velger du brukergruppe "Gjester", og deretter det eller de forumene hvor du vil begrense adgangen. Der finner du bla også "Avanserte rettigheter", hvor du kan gå inn og koble inn/ut de rettighetene som gjester skal ha.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Sist flyttet til topp av Anonymous ???

Legg inn av SumSum » 13. des 2012, 09:34

saabeirik skrev:Nå har jeg ikke sjekket innstillingene du viser til, men har prøvd å legge inn annonse som gjest selv, og jeg kan ikke finne noen som helst mulighet for å gjøre noe med denne annonsen i ettertid. Dette er for meg et mysterium! :)
Hmmm... Ja, selv jeg som Admin kan ikke gjøre det her. Det er en funksjon som kan slås av og på, og jeg tror egentlig at den er avslått i en ny installasjon, men gå nøye gjennom innstillingene og se hva du finner der. Det er jo mulig at det har blitt modifisert en gang, kanskje ved en feiltagelse.

Nå har vi fått oppgradert dette forumet også, så det kan være at enkelte ting ikke er som før, men i det store og hele skal det ha blitt raskere og mindre utsatt for hackere og spammere.
support og vedlikehold

Svar