Flytting av forum

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Flytting av forum

Legg inn av SumSum » 3. aug 2013, 15:36

Godtvoksen skrev:Hva er viktig å huske på når en skal flytte et forum til et nytt domenenavn?
Hvis det er på en annen server:
Ta først backup av databasen:
Administrator kontrollpanel, vedlikehold, sikkerhetskopiering. Marker alt, bruk komprimering og last ned.

Du kan så enten kopiere over alle filene, eller rett og slett installere på ny på det nye domenet. Da bør du installere samme versjon.
Pass på at du bruker samme navneprefiks på tabellene, ellers må du redigere om i backup-filen.
Hvis du gjør dette, lag da et annet, midlertidig navn på config.php-filen så den ikke blir overskrevet. Etter at filene er kopiert over, fjerner du evt. den config.php-filen som ikke passer, og forandrer navnet tilbake på den midlertidige.
Hvis du har forandret på template, bør du kopiere over de filene som er endret - eller alle, for å være på den sikre siden.

Hvis du isteden kopierer filene over, pass da på at du redigerer i config.php-filen slik at navn på database, brukernavn og passord blir riktig.
Noen flere justeringer bør gjøres. Gå gjennom admin kontrollpanel (ACP), spesielt hovedinnstillinger, og se hva du må rette opp der.

Til slutt kopierer du backup-filen i katalogen ../store. Hvis du installerte nytt forum, gå da til ACP, vedlikehold, gjenoppretting - og last inn derfra, eller hvis du har kopiert filene, må du opprette databasen og bruke phpMyAdmin for å laste inn backup-filen.

Håper dette er tilstrekkelig. Det er ikke vanskelig, men du må ha tungen rett i munnen.
support og vedlikehold

SveinT
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 20. jan 2005, 10:13
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Flytting av forum

Legg inn av SveinT » 16. feb 2015, 13:20

Hei, ja står på flyttefot selv, dvs har bygget opp et nytt forum i kulissene på ett domene hos proisp,
hvor det er brukt mye tid på å legge inn mye data fra et eldre smf forum som ikke var helt 100 lenger.
Nå skal databasen flyttes fra et domene til et annet hos denne leverandøren, da er det vel ikke så mye å ta hensyn til
som hvis man skal flytte fra en tilbyder til en annen.. De skulle hjelpe meg med det, føler at jeg ikke er helt på hjemmebane
på det området ;-) Jeg må nok likevel lese meg litt opp på dette føler jeg, selv om jeg skal få hjelp av ISP. :-)

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Flytting av forum

Legg inn av SumSum » 16. feb 2015, 13:27

SveinT skrev:Hei, ja står på flyttefot selv, dvs har bygget opp et nytt forum i kulissene på ett domene hos proisp,
hvor det er brukt mye tid på å legge inn mye data fra et eldre smf forum som ikke var helt 100 lenger.
Nå skal databasen flyttes fra et domene til et annet hos denne leverandøren, da er det vel ikke så mye å ta hensyn til
som hvis man skal flytte fra en tilbyder til en annen.. De skulle hjelpe meg med det, føler at jeg ikke er helt på hjemmebane
på det området ;-) Jeg må nok likevel lese meg litt opp på dette føler jeg, selv om jeg skal få hjelp av ISP. :-)
Hvis nytt og gammelt domene ligger i samme katalogstruktur og du benytter samme database, kan du rett og slett omdefinere hvor domenene peker hen. Hvis du ikke vet hvordan, kan systemansvarlig bistå. ProISP yter vanligvis god service og går ikke av veien for å gjøre litt ekstra.
Oppgradering av forumet til versjon 3.1.3 kan være fristende, men jeg anbefaler å vente litt. Spesielt hvis du skal bruke en annen stil enn prosilver, for template har fått en annen struktur og må bygges om.
Jeg jobber med oppdatering til 3.1.3, og har støtt på en del uventede problemer. Den norske oversettelsen er heller ikke helt god ennå, men jeg holder på å jobbe med den.
support og vedlikehold

SveinT
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 20. jan 2005, 10:13
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Flytting av forum

Legg inn av SveinT » 16. feb 2015, 14:24

Ja, jeg valgte 3.0.12 i november i fjor, det var den som fungerte bra med norsk språkpakke . Og med Aero stil fra John Olson.
Det blir spennende å få dette opp der det skal være, da det er lagt en del jobb i det. Sender deg en PM :)

Svar