Error 404

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Error 404

Legg inn av SumSum » 6. jan 2014, 05:54

Tony83 skrev:Jeg prøvde å overføre foummappa til pcen min, og fikk savet en xml fil. Når jeg skal inn i forummappa nå så går det ikke å komme inn og nå kommer jeg heller ikke inn på siden.

What to do?
Jeg går ut fra at du har et komplett system med apache, php og mysql på pcen, riktig konfigurert.
Nå du laster inn et nytt system skal du ikke stryke noen mapper eller filer, bortsett fra at hvis du skal kjøre install på ny skal du stryke config.php (hvis den finnes) eller gi den et annet navn.
Hvis du har problemer med ftp, så hører dette egentlig ikke inn under phpbb, men jeg foreslår at du laster ned zip-filen for det komplette forumet, da er det iallfall bare en fil. Denne pakker du ut og plasserer filene der de skal være.

Hvis du har dette på en server (webhotell), så får du som regel installert systemet uten noe krøll med installasjonsprogrammet softaculous eller fantastico.
Backup og restore av databasen gjør du enklest med phpMyAdmin.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Error 404

Legg inn av SumSum » 11. jan 2014, 10:19

Tony83 skrev:Det jeg har på pcen er en ny, nedlasta versjon av det nyeste phpbb forumet og en xml fil av forumet.

Forummappa på ftp serveren er nå tydeligvis blitt tom så jeg må installere et splitter nytt forum i ftp serveren. Men hvordan får jeg ut info fra en .xml fil slik at forumet kommer tilbake med innhold og brukere?
Du må bruke backupen av databasen. Den inneholder nesten alt du trenger. Annet du trenger er template, hvis du hadde en spesiell template.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Error 404

Legg inn av SumSum » 11. jan 2014, 15:02

Tony83 skrev:Databasen har jeg tatt backup av via adminpanelet hos servetheworld.net
Men som du sikkert skjønner så kan ikke jeg det her, så, hvordan går jeg frem steg for steg?
Bruk phpMyAdmin.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Error 404

Legg inn av SumSum » 11. jan 2014, 15:02

ingeva skrev:
Tony83 skrev:Databasen har jeg tatt backup av via adminpanelet hos servetheworld.net
Men som du sikkert skjønner så kan ikke jeg det her, så, hvordan går jeg frem steg for steg?
Bruk phpMyAdmin (http://phpmyadmin.net)
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Error 404

Legg inn av SumSum » 12. jan 2014, 22:20

Tony83 skrev:Skal jeg da laste opp den phpmyadmin mappen på ftp serveren? Når jeg lasta den ned til pcen så kom det som en egen mappe
Hvis webhotellet er seriøst så er det installert og tilgjengelig fra kontrollpanelet.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Error 404

Legg inn av SumSum » 13. jan 2014, 05:57

Tony83 skrev:Men dette er way over my league :(
Du skrev at du tok backup av databasen. Brukte du ikke phpMyAdmin til det da?
Import er ikke noe vanskeligere enn export, for å si det på den måten ... :)
Men hvis du tok backup ved hjelp av phpBB, så kan du installere phpBB på serveren først,
så plasserer du backup-filen i /store-katalogen, går til "vedlikelhold" i adminpanelet og
gjenoppretter derfra. Du må ikke gi backup-filen et annet navn.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Error 404

Legg inn av SumSum » 16. jan 2014, 12:03

Tony83 skrev:Nei, tok backup av databasen jeg i adminpanelet hos Servetheworld. Men fikk prata med dem i går så dem tilbakeflrte en backup fra november slik at det kom tilbake i normal tilstand.
Men i natt så ble det samme problem igjen, så må få dem til å tilbakeføre backup igjen og så må jeg vel oppdatere forumet, for det har ikke blitt oppdatert siden jeg installerte det for over 1 år siden.

Håper bare det ikke går noe skeis under oppdateringen

Uansett, takk for tilbakemelding. Jeg skriver her igjen under eller etter oppdateringen om det gikk bra eller til h******
Relativt gamle versjoner av phpBB fungerer helt fint hvis de ikke har blitt tuklet med, men de fleste oppdateringene har jo kommet på grunn av sikkerhetshull, så det er mulig at noen har vært der og tullet.
Det er en god ide å ALLTID ha en backup av et fungerende system, og det er lett å ta backup fra admin-panelet/vedlikehold. Be om nedlasting så du holder backupen borte fra serveren.
support og vedlikehold

Svar