Jeg trenger hjelp!

Her gis det hjelp med installasjon og oppdatering av phpBB 3.x
Svar
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Jeg trenger hjelp!

Legg inn av SumSum » 5. mai 2013, 06:21

CODSamfunnet skrev:Heisann!

Jeg har akkurat startet min nettside codsamfunnet.com på one.com, ...
Mvh. Lars
Last ned Last ned phpBB_Norsk_3.0.11.zip

og pakk ut filene til dine egen maskin. Det beste er om du har installert LAMP (Eller WAMP for Windows, MAMP for Mac) på maskinen din så du kan teste lokalt. Om du ikke har det, last alt opp til en katalog (forum?) på serveren og definer et subdomene for katalogen. Du kan greie deg uten subdomene, men det er mer elegant. Det kan være lurt å definere et "wild-card" subdomene, for da står du fritt til å lage nye raskt etter behov. Spør support på one.com hvis du trenger hjelp.

Med subdomene starter du forumet med "forum.codsamfunnet.com" - og uten: "codsamfunnet.com/forum".
Følg instruksjonene om installasjon. Selv om det er ganske enkelt må du regne med noen forsøk før du får det helt til, men spør gjerne her - og hvis du trenger mer "hands-on" assistanse står jeg til disposisjon. Jeg reiser bort noen dager senere i uken, men er tilbake mandag.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Jeg trenger hjelp!

Legg inn av SumSum » 5. mai 2013, 12:41

CODSamfunnet skrev:Tusen takk for svar ingeva! Jeg har prøvet litt av dette du har skrevet. Men får det ikke helt til. Vet ikke hvordan jeg skal laste alt opp til serveren min. Så da lurte jeg på om du ville gjøre dette for meg over TeamViwer eller noe? Det er et gratis fjernstyringsprogram, sånn at du kan hjelpe meg fra pc'en din. Har du lyst til det? Her er link til nettsiden dems, der kan du laste det ned også. http://www.teamviewer.com/no/index.aspx ... cAod1RMA-Q
Jeg har installert programmet nå (just in case), men du trenger bare ha en ftp-adresse og et passord for å få opp et explorer-vindu, og du kan bare trekke filene over.
En noe bedre løsning er å bruke et ftp-program, f.eks. filezilla, som gjør jobben en god del raskere. Bedre altså, men ikke nødvendig.

For at du skal lære og forstå er det mye bedre at du gjør jobben selv, men jeg kan hjelpe deg litt på vei.
F.eks. i Explorer, skriv adressen slik: ftp://brukernavn@ftp.codsamfunnet.com , så får du spørsmål om passord. Passordet skal du ha fått når du opprettet avtale med one.com. Det er som regel ett passord for database og ett for ftp, så tast inn det riktige.
Hvis dette blir godtatt får du opp et explorer-vindu akkurat som det skulle være lokalt på din PC, og du kopierer filer på helt vanlig måte. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer i Windows, men filene skal normalt bli liggende igjen på PCen din også.

Hvis du bruker et eget ftp-program er brukernavn og passord det samme. Prosedyren er litt annerledes, men ganske intuitiv.

Hvis dette ikke fungerer kan vi prøve teamviewer, og da må jeg få din ID, eller vi kan prøve Skype, hvor vi kan snakke gratis som i telefon. Min ID er viking1948. Du kan laste ned Skype fra skype.com, men hvis du ikke har mikrofon/headset kan du oppgi ditt telefonnummer, så kan jeg ringe.
Telefonnummer og andre "private" data må vi ta på PM (Personlig Melding, ikon til høyre for innlegget).
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Jeg trenger hjelp!

Legg inn av SumSum » 5. mai 2013, 16:06

CODSamfunnet skrev:Hei, tusen takk. Jeg fikk logget meg inn på den linken med domenet og passordet, men lengre kommer jeg ikke.
Da tar vi resten privat.
support og vedlikehold

Svar