Hjelp til å stoppe spam

Alle spørsmål knyttet til oppgradering eller konvertering til phpBB 3.x stilles her
Svar
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp til å stoppe spam

Legg inn av SumSum » 8. des 2012, 05:55

Gitte skrev:Jeg er administrator på et forum og vi plages veldig av spam (russerspam mm). Vi får flere nye medlemmer hver dag, som klarer å legge inn innlegg før vi får stoppet de. Sperrer IP'er mm dagen lang.

Ser at dere anbefaler å legge inn spørsmål, for å finne ut om det er ekte mennesker, som registrere seg. Men jeg kan ikke finne denne funksjonen i vårt administrasjonspanel. Har versjon 3.0.8 men det står at vår versjon ikke er oppdatert ennå. Prøver å få de som har oppdatert før, til å oppdatere igjen, da jeg aldri har gjort dette før. Vil det hjelpe å oppdatere? Eller er det andre ting jeg kan gjøre? Forummedlemmene våre begynner å bli lei av jallainnlegg og jeg skjønner de veldig godt. Jeg er ganske lei av å bruke all forumtid på å slette unna tullebrukere.
Dette er noe som svært mange forumer har problemer med. I dette forumet har jeg dessverre ikke fått full kontroll, siden det ikke er jeg som eier domenet og står ansvarlig for innholdet på server. Derfor har dette forumet også eldre programvare.
Innnstillinger for brukerregistrering bør du kunne finne fra ACP (Administrator Control Panel), under den første siden du kommer til, GENERELT, når du logger inn som admin. På venstre sidemeny, under Innstillinger, bør du finne Brukerregistrering, som har betingelsene for kontoaktivering helt øverst.
Jeg vil uansett anbefale at du oppgraderer. Hvis du er nervøs for å gjøre det, kan jeg assistere, men hvis du følger anvisningene er det ganske enkelt og jeg har ikke opplevd spesielle problemer med det ved oppgradering fra din versjon. Oppgradering fra hovedversjoner før 3.0 er en god del vanskeligere, og har resultert i en del forum-krasj hvis ikke alt gjøres HELT etter bruksanvisningen.

Det finnes et tillegg for å stoppe spam, men jeg har ikke prøvd det for det er nytt for meg. Derimot jobber jeg med et system som skal hjelpe til å stoppe det aller meste av spam, dvs det som kommer fra utlandet, ved at det legges inn en front-end som skal hindre svært mange å komme inn, med mindre de allerede er godkjent. Jeg vil opplyse om dette på forumet. Det blir programvare som ikke modifiserer phpbb, og som derfor ikke vil affiseres av oppgraderinger.

Her er en omtale av anti-spam ACP: https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=1677275

Merk at dette skulle ha vært postet under Support så jeg har flyttet det dit, men for enkelhets skyld er det en link under Diskusjon hvor det først ble postet.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp til å stoppe spam

Legg inn av SumSum » 2. jan 2013, 08:26

ingeva skrev:Derimot jobber jeg med et system som skal hjelpe til å stoppe det aller meste av spam, dvs det som kommer fra utlandet, ved at det legges inn en front-end som skal hindre svært mange å komme inn, med mindre de allerede er godkjent. Jeg vil opplyse om dette på forumet. Det blir programvare som ikke modifiserer phpbb, og som derfor ikke vil affiseres av oppgraderinger.
Dette er foreløpig lagt på is, delvis på grunn av andre gjøremål, men også fordi problemet med spam ser ut til å bli løst på en utmerket måte ved å bruke spørsmåls-CAPTCHA. Jeg vil anbefale for alle å bruke det på norske fora. For internasjonale vil ikke min løsning være spesielt god, fordi den bare kan brukes for å slippe inn brukere fra utvalgte land. Skal forumet være helt åpent, faller vitsen helt bort.
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Hjelp til å stoppe spam

Legg inn av SumSum » 29. des 2014, 11:05

For et par uker siden kom det stadig inn nye brukere fra Russland, Kazakstan og Ukraina. Brukernavnene var merkelig like, men de kom fra forskjellig ISP.
Jeg rettet CAPTCHA-spørsmålene slik at alle svar måtte ha minst en norsk bokstav. Spørsmålene er enkle, så alle nordmenn forstår dem og kan svare på dem, men uten norsk tastatur kommer man ikke langt. Dette har foreløpig stoppet alle uønskede brukere, men i tillegg er også alle disse stoppet på grunnlag av IP-adresse. Hele blokken fra vedkommende ISP er stengt, men da det finnes kanskje tusenvis av slike ISPer, anser jeg egentlig den jobben som mer eller mindre bortkastet. :)
support og vedlikehold

Svar