Norsk språkpakke for 3.0.10

Alle emner knyttet til den norske oversettelsen av phpBB 3.0 skal legges i dette forumet. Alle forslag til endringer og korrektur skal dermed postes her
Forumregler
Lag ett emne for hvert korrekturforslag du har. Emner vil dermed stenges når endringen er gjennomført/avslått
Låst
Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Norsk språkpakke for 3.0.10

Legg inn av SumSum » 9. feb 2012, 17:53

En foreløpig, ikke "godkjent" versjon ligger her:

phpBB_Norske_filer_3.0.11.zip
(NB: Nå versjon 3.0.11 ! )

Jeg vil holde pakken oppdatert etter hvert som jeg gjør endringer.
Hvis du har noe å rapportere, feil/endringer/tillegg/ så vil jeg sette
pris på en melding (PM) så jeg kan ta meg av det.

Hvis noen har kjennskap til et program for å lette oversetterarbeidet, så send også en PM. Hvis det ikke kommer svar her, eller ikke finnes noe som er bra nok, vil jeg lage noe selv.
support og vedlikehold

Brukeravatar
pippin
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst
Innlegg: 383
Registrert: 9. mai 2006, 19:41

Re: Norsk språkpakke for 3.0.10

Legg inn av pippin » 15. feb 2012, 19:56

Sjekk ut inherit translations som finnes på phpbb.com ;)-

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Norsk språkpakke for 3.0.10

Legg inn av SumSum » 17. feb 2012, 11:05

pippin skrev:Sjekk ut inherit translations som finnes på phpbb.com ;)-
Jeg fant nok forsåvidt det jeg var ute etter, men forsto ingenting av forklaringen for hvordan dette skulle brukes/installeres. Kan du gi noen tips her?
support og vedlikehold

Brukeravatar
pippin
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst
Innlegg: 383
Registrert: 9. mai 2006, 19:41

Re: Norsk språkpakke for 3.0.10

Legg inn av pippin » 23. feb 2012, 13:15

Den oversetter som google translate men modifikasjoner må endres ettersom den kun tar for seg default filer i language mappen

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Norsk språkpakke for 3.0.10

Legg inn av SumSum » 23. feb 2012, 13:23

pippin skrev:Den oversetter som google translate men modifikasjoner må endres ettersom den kun tar for seg default filer i language mappen
Javel, det beste hadde da vært at den ikke oversatte i det hele tatt, men leste hver originalfil og deretter de eksisterende språkfilene, hvor den skrev over de originale tekstene. Google-oversettelse holder ikke. Originalspråket (engelsk) er da bedre enn en håpløs google-translate.
Det er også ganske viktig at språket er konsekvent, både ortografisk og grammatikalsk.

Jeg lurer på om jeg skal gå i gang.... Burde være ganske uproblematisk, men jobben er likevel ikke helt liten.
Programmeringsjobben er vel det som tar mest tid. Siden den norske oversettelsen er nærmest komplett fra før, er jeg usikker på om det egentlig er verd bryet.... :)
support og vedlikehold

bjørnar80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 24. jan 2010, 23:49

Re: Norsk språkpakke for 3.0.10

Legg inn av bjørnar80 » 2. jun 2012, 02:25

Hei.

Hvordan jobber du når du driver med oversettelsene?
Hadde tenkt å begynne se på dette selv nå, da jeg endelig har fått oppgradert til 3.0.10 selv.

Planen min var å bruke loggen over kodeendringer som ligger her: http://area51.phpbb.com/code-changes/3.0.7/ og bare legge til de nye strengene og oversette de. Mye av det som er oversatt fra før er greit nok, kanskje noen småfeil her og der, men ikke værre enn at jeg kan leve med det.

Du er kanskje ferdig med oversettingen nå, er en stund siden forrige post i denne tråden. ;-)

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Norsk språkpakke for 3.0.10

Legg inn av SumSum » 2. jun 2012, 09:47

bjørnar80 skrev:Hvordan jobber du når du driver med oversettelsene?
Hadde tenkt å begynne se på dette selv nå, da jeg endelig har fått oppgradert til 3.0.10 selv.
Det er komplisert.
For å få oversettelsene godkjent kreves atskillig mer enn bare å få tekstene til å stemme.
Jeg har jobbet med å lage programvare som hjelper til å lage eksakt samme layout som i de engelske originalfilene, men det er ingen lett oppgave. Derfor har jeg stort sett rettet de feilene jeg har kommet over. Litt småfeil her og der, men også noen større. De fleste feilene lå/ligger på admin-siden og må anses som mindre viktige, men altså for å få dem godjent hos phpbb.com kreves atskillig mer. Siden jeg har mange andre ting å gjøre blir dette skjøvet i bakgrunnen, men siden jeg er "assisterende admin" her på phpbb.no og også driver et par egne fora og assisterer andre som holder på med det, så er jeg jo borte i det fra tid til annen.
phpbb.com anbefaler et vedlikeholdssystem som heter GIT (eller github) som skal forenkle samarbeidet der det er flere som jobber med samme prosjekt. Jeg har meldt meg inn men har ikke helt forstått hvordan det skal brukes. Hvis du har tenkt å jobbe med dette syns jeg at det vil være en fordel om vi samarbeidet, kanskje vha. github, så vi slipper å gjøre dobbelt arbeid. En annen mulighet er å sette opp en distribusjonsliste for å holde hverandre oppdatert via mail, men det er nok mindre effektivt. Da er det bedre å jobbe litt med GIT, tror jeg. Selv kom jeg et stykke på vei men så satt jeg fast, og andre oppgaver kom i veien.
bjørnar80 skrev:Planen min var å bruke loggen over kodeendringer som ligger her: http://area51.phpbb.com/code-changes/3.0.7/ og bare legge til de nye strengene og oversette de. Mye av det som er oversatt fra før er greit nok, kanskje noen småfeil her og der, men ikke værre enn at jeg kan leve med det.
Siden jeg har tatt omtrent samme utgangspunkt, vil det nok være mer effektivt for deg å ta fatt på det som er gjort til nå, og som du finner her:
phpBB_Norske_filer_3.0.10.zip
som jeg alltid oppdaterer etter en endring.
Denne filen installeres rett inn i phpBB.
bjørnar80 skrev:Du er kanskje ferdig med oversettingen nå, er en stund siden forrige post i denne tråden. ;-)
Med et sånt prosjekt blir man aldri ferdig .... :)
support og vedlikehold

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Norsk språkpakke for 3.0.12

Legg inn av SumSum » 18. mai 2014, 10:38

Treehugger skrev:Flott! Takk skal du ha ingeva!
Språkpakken ser ut til å fungere greit. Greit å ha ting på ett språk slik at man ikke ender opp med å blande norsk og engelsk.
Det er sant.
Pakken er videre oppgradert til 3.0.12: phpBB_Norske_filer_3.0.12.zip
Hele pakken, komplett med norsk og engelsk: phpBB_Norsk_3.0.12.zip
support og vedlikehold

Låst