Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

I dette forumet ligger det guider til ulike ting relatert til drifting av phpBB 3.x.
Forumregler
I dette forumet skal det KUN være guider, altså skal førsteposten i et emne være en guide. Hvis du ser noen som poster et supportemne her, så vær vennlig å rapportere det, så flytter vi det.

Personer som er flinke til å bidra med guider i forumet her vil bli prioritert når vi senere skal reorganisere supportergruppen her på phpBB.no.
Svar
leopold
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 28. des 2010, 00:24
Kontakt:

Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av leopold » 14. jan 2011, 22:50

Jeg ser at det allerede er en guide for dette, men ettersom den er skrevet i korte trekk, så går jeg litt nøyere til verks. :)
Uansett, her er min steg for steg guide. ;)


Om du ikke ønsker å sette opp forumet selv, kan jeg gjøre det for deg, da er det bare å kontakte meg så tar vi en hyggelig prat og bestemmer oss for hvordan det blir. ;)
Jeg har god tid, så bare pøs på med jobb til meg! :)
Det er gratis, så har du noe å tape? :P

Steg for steg guide - Opprette phpBB forum

I denne guiden så går jeg nøye til verks, det er mye bilder i den for å forklare bedre hva du skal gjøre,
jeg har også lagt til en forklaring under bildet.

I denne guiden bruker jeg et program, og det er et FTP program.
FileZilla, det er meget bra FTP program og det er norsk, noe som er en fordel for noen (meg for eksempel. :lol:).
Du kan laste på denne siden. Programmet er for både Mac og Windows.

Jeg vil informere om at guiden er basert på windows, så om du har Mac eller Linux kan fremgangsmåten være en litt annen,
men selve installeringen som går gjennom nettleseren er den samme.

Når vi har kommet til selve installeringen trenger du informasjonen du fikk da du kjøpte domenet ditt.
Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du finner den mailen med en gang du er ferdig med å lese denne setningen,
så slipper du å bruke lang tid på å finne den når du faktisk har behov for den.


Nå har jeg tatt for meg det generelle om guiden, nå skal jeg gi selve guiden plassen i innlegget mitt. :)

1. Steg: Laste ned og pakke ut filen

Det første du skal gjøre er å laste ned hele phpBB mappen, den finner du på denne siden: forum/viewtopic.php?f=53&t=7319
Så er det å pakke ut filen. Det gjør du ved å høyreklikke på filen og trykke "Pakk ut alle..".

2. Steg: Laste opp filen til serveren

Du har lastet filen ned til datamaskinen, nå må du laste den opp igjen, til serveren din.
(Logisk ikke sant? :P)
Her bruker man programmet som jeg nevnte tidligere, FileZilla.
Du åpner programmet og skriver inn FTP - informasjonen for domenet ditt.
Alt som ligger på domenet ditt skal nå vises den høyre ruten.
I den venstre ruten vises det du har på datamaskinen.

Fin phpBB mappen som du nettopp pakket ut (viktig at det er den du pakket ut og ikke den du lastet ned).
Finn stedet hvor du vil ha forumet ditt. Vil du ha den i en mappe under domenet sammen med noe annet? Eller skal det bare være forumet ingen blogg eller hjemmeside?

Høyreklikk på phpBB mappen og trykk last opp.
Bilde:
Bilde

Opplastingen tar ca. 3 minutter så fortsett å les guiden mens du venter....

3. Steg: Endre rettighetene

Du har fått lastet opp mappen og den ligger på serveren, men du er fortsatt ikke klar for selve installeringen.
Først må du endre rettighetene.

Det gjør du vet å høyreklikke på mappen som du nettopp lastet opp til domenet og trykke "File Permissions".
Bilde

Da får du dette bildet:
Bilde
Skriv 777 i "Numerisk Verdi" da kommer de riktige rettigheten opp av seg selv (det vil si alle....).

4. Steg: Installeringen

Du har nå lastet ned og pakket ut filen, lastet opp filen til serveren og endret rettighetene.
Du har endelig kommet til selve installeringen.

Først går du inn på siden hvor forumet ligger du skal forresten bruke nettleseren din. (i guiden ligger den på: http://www.snurrepiperier.com/phpBB/php ... anguage=nb)
Da kommer du til denne siden (se bildet):

Bilde

Nå trenger du MySQL- informasjonen som jeg nevnte over.
Trykk på fanen "Installer".
Og nå er du på denne siden (se bildet):

Bilde
Trykk på "Fortsett til neste steg".

Den siden du er på nå ser omtrent sånn ut, men er individuell ettersom det som er på denne siden gjelder webhotellet ditt (+ en del annet).
Bildet:

Bilde
Skumles gjennom det som står på siden.
Når du er ferdig trykker du på "Start installasjon"

Da er du på denne siden:
Bilde
Skriv inn MySQL: Informasjonen du fikk da du kjøpte domenet.
For meg var Databasenavn og Databasebrukernavn det samme, jeg vet ikke om det slik for andre, men jeg regner med det.

Når du har skrevet ferdig informasjonen trykker du på "Fortsett til neste steg".
Om installeringen var vellykket fikk du opp dette vinduet:
Bilde
Da er det bare å trykke på "Fortsett til neste steg".

5. Steg: Avslutning

Du har nå fått satt opp selve forumet, nå er tiden for å velge brukernavn og passord til administrator kontoen din.
Siden du får opp etter å ha trykket på "Fortsett til neste steg" ser slik ut:
Bilde

På feltet "Administrators brukernavn:" skriver du det ønskede brukernavnet.
På feltet "Administratorpassord:" Skriver du det ønskede passordet for brukeren (det bør være ganske bra, da denne brukeren kan gjøre store forandringer på forumet!).
På feltet "Bekreft administratorpassord:" Gjentar du passordet som du skrev over.
På feltet "Kontakte-postadresse:" skriver du e-pst adressen henvendelser fra dine medlemmer skal til når man bruker forumets kontakt system.
På feltet "Bekreft kontaktepost:" Gjentar du e-posten du skrev over.

Trykk på "Fortsett til neste steg".
Om det gikk vellykket får du opp følgende vindu:
Bilde
Da trykker du igjen på "Fortsett til neste steg".

Gratulerer! Installasjonen er ferdig! :)
Nå er det bare litt finpuss igjen. ;)
Bilde

På de neste sidene skriver du det du ønsker å ha med, du kan forandre det senere.

Som det står:
Disse instillingene er kun nødvendige om noe annet enn standard er påkrevd. Hvis du er usikker, gå til neste side. Disse innstillingene vil også bli tilgjengelige fra administrasjonspanelet.
VIKTIG: Vennligst slett, flytt eller endre navn på installasjonsmappen (/install) før du bruker forumet ditt. Før du gjør dette er det kun administrasjonspanelet som er tilgjengelig.


Forumet er nå ferdig installert og klar for bruk og administrering.
Jeg takker for meg og håper guiden har vært til nytte!

Ha en fin dag videre! :)

Mvh
Leopold
Lyst på en hjemmeside, forum, blogg eller lignende?
Men du har ikke lyst til å sette det opp og slikt selv?
Ta kontakt med meg.

Så setter jeg det opp og ordner det andre for deg. ;)

leopold
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 28. des 2010, 00:24
Kontakt:

Re: Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av leopold » 14. jan 2011, 23:27

Tips og forslag til forbedringer av guiden er ikke uvelkomne! :)
... og meninger om guiden er såvist ikke uvelkommen, det er bare hyggelig med respons på en guide jeg har brukt hele dagen min på å skrive....
Lyst på en hjemmeside, forum, blogg eller lignende?
Men du har ikke lyst til å sette det opp og slikt selv?
Ta kontakt med meg.

Så setter jeg det opp og ordner det andre for deg. ;)

leopold
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 28. des 2010, 00:24
Kontakt:

Re: Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av leopold » 15. jan 2011, 15:08

olem skrev:Ser ut til at du har gjort en bra jobb her, (tar et forbehold i at jeg ikke har nilest alt) men det er 2 ting jeg vil nevne.
1. Du skulle ha lastet opp phpBB til roten, og ikke en undermappe. Nå kommer det antakelig spørsmål om
- a. hvordan flytte den
- b. hvordan gjøres det direkte til domenet (roten- ikke alle vet hva "root" betyr eller hvor den er)
Eventuelt kunne du lagt inn denne infoen nederst slik at man kan velge hvor man ligger alle kataloger og filer.

2. Skalert bildene litt, og ta bare med det som er viktig

Men som nevnt, kjempebra!
Om du ikke ønsker å sette opp forumet selv, kan jeg gjøre det for deg, da er det bare å kontakte meg så tar vi en hyggelig prat og bestemmer oss for hvordan det blir.
Jeg har god tid, så bare pøs på med jobb til meg!
Det er gratis, så har du noe å tape?
dette er supert, det samme gjør jeg med Drupal.
Først og fremst, takk for rosen. :)

1. Jeg vet at jeg burde ha lastet det ned til selve domenet uten noe undermapper, men jeg overførte mappen kun for å bruke det i guiden, så nå er mappen slettet igjen og borte fra serveren min.

Om du skal ha forumet på selve domenet er det bare å gå inn på phpBB mappen og laste opp alle mapper og filer som er i mappen til serveren.
(tror jeg?)


2. Jeg tror jeg nevnte det med bildene, jeg har ikke noe program som skalerer bilder uten å ødelegge kvaliteten på bildet, ettersom meningen med bildene er at man skal se hva som står der, og det gjør man ikke om bildene er små og med lite kvalitet.

Men, om du kan skalere bildene med et program du har så takker jeg stort for det... ! ;)
Lyst på en hjemmeside, forum, blogg eller lignende?
Men du har ikke lyst til å sette det opp og slikt selv?
Ta kontakt med meg.

Så setter jeg det opp og ordner det andre for deg. ;)

leopold
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 28. des 2010, 00:24
Kontakt:

Re: Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av leopold » 15. jan 2011, 15:58

olem skrev:
leopold skrev:Om du skal ha forumet på selve domenet er det bare å gå inn på phpBB mappen og laste opp alle mapper og filer som er i mappen til serveren.
(tror jeg?)
Joda, det er riktig. Og da slipper du å forandre rettigheter på "mappa", for roten er ferdig til bruk
2. Jeg tror jeg nevnte det med bildene, jeg har ikke noe program som skalerer bilder uten å ødelegge kvaliteten på bildet, ettersom meningen med bildene er at man skal se hva som står der, og det gjør man ikke om bildene er små og med lite kvalitet.
Men, om du kan skalere bildene med et program du har så takker jeg stort for det... ! ;)
Jeg skrev at du kunne skalere, men mente nok beskjære :-). Skal se om jeg ikke får gjort dette i kveld eller i morgen tidlig, og så sender jeg dem til deg. Sender deg en PM når de er klare.
Jeg bruker ofte "Paint" til dette, såsant det skal beskjæres i en enkel firkant.
Bra det var riktig. :)

Åja. :oops:
Hehe, tusen takk! :)

Startet med phpBB forum for under to uker siden jeg. ^^
Og har allerede skrevet en steg for steg guide, jeg som bare er 15 år. :P 8) :lol: :razz: ;)-
Lyst på en hjemmeside, forum, blogg eller lignende?
Men du har ikke lyst til å sette det opp og slikt selv?
Ta kontakt med meg.

Så setter jeg det opp og ordner det andre for deg. ;)

jebbis
Henger med
Henger med
Innlegg: 20
Registrert: 8. des 2010, 13:12

Re: Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av jebbis » 21. jan 2011, 20:23

meget bra!!!! kudos!

leopold
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 28. des 2010, 00:24
Kontakt:

Re: Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av leopold » 21. jan 2011, 21:47

jebbis skrev:meget bra!!!! kudos!
Takk! :)
Lyst på en hjemmeside, forum, blogg eller lignende?
Men du har ikke lyst til å sette det opp og slikt selv?
Ta kontakt med meg.

Så setter jeg det opp og ordner det andre for deg. ;)

leopold
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 28. des 2010, 00:24
Kontakt:

Re: Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av leopold » 22. jan 2011, 11:54

Kan sikkert lage noen flere guider, skal se hva jeg finner. :)
Lyst på en hjemmeside, forum, blogg eller lignende?
Men du har ikke lyst til å sette det opp og slikt selv?
Ta kontakt med meg.

Så setter jeg det opp og ordner det andre for deg. ;)

leopold
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 28. des 2010, 00:24
Kontakt:

Re: Steg For Steg Guide - Opprette phpBB forum

Legg inn av leopold » 17. apr 2011, 11:32

Vil informere om at ettersom jeg nettopp slettet alt på serveren min (inkludert filene til bildene i guiden :roll: :shock: ) er ikke bildene lenger synlige.... :skrik:
Lyst på en hjemmeside, forum, blogg eller lignende?
Men du har ikke lyst til å sette det opp og slikt selv?
Ta kontakt med meg.

Så setter jeg det opp og ordner det andre for deg. ;)

Svar