Brukerregistrering deaktivert

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
odin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12. jan 2009, 09:21

Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av odin » 8. feb 2012, 08:25

Kan Administrator registrere nye brukere via Adminpanelet hvis brukerregistrering er deaktivert ?

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av SumSum » 9. feb 2012, 14:33

Jeg vet ikke 100% sikkert, men admin kan tvinge reaktivering, så om automatisk aktivering er koblet ut, så er det vel mulig, men bortsett fra for helt lukkede fora ser jeg ikke den helt store vitsen.
Jeg tror ikke egentlig at brukerregistrering kan deaktiveres helt, men admin kan i så fall aktivere det, midlertidig eller permanent.
support og vedlikehold

Brukeravatar
Stinus
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst
Innlegg: 231
Registrert: 15. jan 2006, 12:51
Sted: Tananger / Stavanger
Kontakt:

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av Stinus » 12. feb 2012, 19:58

odin skrev:Kan Administrator registrere nye brukere via Adminpanelet hvis brukerregistrering er deaktivert ?
Ja. Admin kan registrere nye brukere, selv om brukerregistrering er deaktivert.
Stian
Bilde
Veteranbrannbiler.com
Bilder fra Veteranbrannbiltreff i Stavanger 8.-10.August 2008

odin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12. jan 2009, 09:21

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av odin » 12. feb 2012, 23:50

Hei og takk for svar.
Tanken er at det er lettere å ha et formulære for foreninger hvor man fyller inn brukernavn, passord ,medlemsnr. eller andre opplysninger. Mye enklere enn når spammere melder seg inn til stadighet.
Da kan man stenge for brukerregistreringer, og slipper å slette, blokkere ip, epost osv.

Forumet behøver ikke å være fullstendig lukket, men bare for medlemmer.
Eks. http://www.skislekt.no/phpBB/index.php

Det er jo mulig å logge inn som Admin åpne for registreringer logge ut / bruke en annen nettleser, gjøre registreringen og gå tilbake og stenge, men det hadde vært lettere hvis det er mulig å gjøre det i Adminpanelet

Stinus har du en forklaring på hvordan eller hvor man gjør dette i adminpanelet.?

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av SumSum » 13. feb 2012, 18:48

odin skrev:Hei og takk for svar.
Tanken er at det er lettere å ha et formulære for foreninger hvor man fyller inn brukernavn, passord ,medlemsnr. eller andre opplysninger. Mye enklere enn når spammere melder seg inn til stadighet.
Da kan man stenge for brukerregistreringer, og slipper å slette, blokkere ip, epost osv.

Stinus har du en forklaring på hvordan eller hvor man gjør dette i adminpanelet.?
En annen mulighet man har er å la admin godkjenne alle registreringer. Kanskje det enkleste?

En annen mulighet: På ett av mine fora har jeg lagt inn en "include" av et enkelt script som sjekker om personen som logger seg inn, har adgang. Dette krever at det finnes et annet, ytre autorisasjons-system som ligger utenfor forumet, og som vha. en cookie sjekker om brukeren har adgang. Bortsett fra første gang, eller hvis han sletter cookien, kreves ingenting ekstra av brukeren.
support og vedlikehold

odin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12. jan 2009, 09:21

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av odin » 15. feb 2012, 09:37

Hei takk for svar.
En annen mulighet man har er å la admin godkjenne alle registreringer. Kanskje det enkleste?
Ja brukte det i mange år. men fikk ca. 30 spaminnmeldinger pr. 14 dager.
Må jo prøve å finne ut om det er seriøse registreringer for å være seriøs selv.

Håpet er å bruke et annet registreringsformulære som tvinger fram flere opplysninger som må fylles ut for i det hele tatt få sendt det. Det vil da bli mindre jobb å avgjøre om dette er spaminnmeldinger når det kreves flere opplysninger, og mindre jobb med å bare slette henvendelsen.
Slik registreringen er i dag kreves bare brukernavn passord og mailadresse.

Ved å tillate registrering på forumet blir det mer jobb å fjerne dem, men de kan jo bare bli liggende som innaktive brukere.

Derfor er jeg ute etter hvordan registrere nye brukere via adminpanelet uten å måtte aktivere og deaktivere brukerregistreringen for å få gjort det.

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av SumSum » 15. feb 2012, 10:46

odin skrev:Håpet er å bruke et annet registreringsformulære som tvinger fram flere opplysninger som må fylles ut for i det hele tatt få sendt det. Det vil da bli mindre jobb å avgjøre om dette er spaminnmeldinger når det kreves flere opplysninger, og mindre jobb med å bare slette henvendelsen.
Slik registreringen er i dag kreves bare brukernavn passord og mailadresse.
Jeg vet ikke hvilken versjon av phpBB du bruker, men de siste versjonene har også mulighet for å bruke CAPTCHA ved registreringen. Det forhindrer roboter å registrere, men ikke nødvendigvis alle spammere.
Det er også muligheter for å utelukke bestemte IP-er, eller IP-grupper.

Jeg er admin eller har admin-rettigheter i 4 forskjellige fora inklusive dette, og jeg oppfatter ikke "dårlige" registreringer som noe problem. Det må selvfølgelig følges opp, for når et forum blir mer eller mindre overlatt til seg selv, slik dette ble en god stund, så fylles det opp av spam og seriøse brukere forsvinner. Det er klart at man må ha ett eller annet system for å følge det opp. Jeg har ingen erfaring for at man må gå så grundig til verks som det du skisserer her. Å deaktivisere brukerregistreringen totalt virker for meg som overkill.

Siden sist har jeg oppdaget en svakhet ved mitt system for beskyttelse. Jeg har derfor forandret litt på opplegget, og det har blitt veldig mye sikrere. Slik det er nå, forhindrer det:

1. Registrering av roboter.
2. Adgang for søkemotorer.
3. Adgang til forumet fra en link. Man MÅ bruke adresselinjen i browseren, eller et bokmerke/favoritt.

Her er det mange muligheter for å legge inn tilleggsopplysninger via eksterne script. Det er ingen grenser for hvor langt man kan gå her, og en stor fordel mhp. oppdateringer er at man ikke trenger å røre den originale koden - unntatt på ett område: Man må forandre navn på et par av de originale scriptene og erstatte dem med sine egne. Dette gjelder "index.php" og "ucp.php". Resten kan man la ligge, men det kan muligens være ønskelig/nødvendig å øke sikkerheten ytterligere ved å gjøre det samme med et par andre script, nemlig "viewforum.php" og "viewtopic.php". Da utelukkes muligheten for at uregistrerte brukere kan lese noe som helst - selv om jeg tror at innlogging faktisk er nødvendig også der - og da er det problemet allerede løst.

Hva heter forumet ditt? Kanskje jeg kan se på det? Jeg blir borte et par dager nå, men er tilbake på fredag.
Det blir en anstrengende tur så jeg må kanskje ta meg inn igjen med litt ekstra søvn, men jeg er tilbake, og kan muligens hjelpe.

Forresten, en fordel med opplegget mitt er at når brukeren er registrert, benyttes en cookie til å fortelle at å gå gjennom et spesielt opplegg for å få adgang, ikke lenger er nødvendig. Scriptene ligger på samme computer som forumet, og har direkte aksess til alt. Det blir ingen merkbar forsinkelse.
support og vedlikehold

odin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12. jan 2009, 09:21

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av odin » 16. feb 2012, 15:42

Takk skal se nøyere på forslagene dine.

Her er forumet se innlegg 4
Forumet behøver ikke å være fullstendig lukket, men bare for medlemmer.
Eks. http://www.skislekt.no/phpBB/index.php
Har alltid brukt chapta og aktivisering av admin. Bot ene er jo medlem så det er ikke noe problem, heller ikke roboter.
Mye tid for å blokkere ip, mailadresse og evt. brukernavn 3 opperasjoner + sletting for hver bruker.
Vet ikke hvorfor det kommer så mange spam-innmeldinger, forumet har eksistert lenge så det kan kanskje være grunnen.
Forumet er hele veien oppdatert til siste tilgjengelige versjon.

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av SumSum » 17. feb 2012, 10:54

odin skrev:Takk skal se nøyere på forslagene dine.
Vet ikke hvorfor det kommer så mange spam-innmeldinger, forumet har eksistert lenge så det kan kanskje være grunnen.
Det er nok grunnen ja. Da har du bare en ting å gjøre selv om det kan virke tungvint: Slett alle spammere og meldingene deres (EN operasjon) OG legg inn beskyttelse mot nyregistrering av uvedkommende. Da trengs ikke ytterligere beskyttelse mot IP- eller email-adresser.

Den beskyttelsen jeg har lagt inn på de fora der det er aktuelt å gjøre dette, gjelder registrering. Er man registrert, så ha man fått tildelt en cookie som slipper brukeren gjennom uten videre dikkedarer, men har cookien forsvunnet, må han gjennom en ny prosedyre for autentisering. Registreringen i forumet er fortsatt intakt.
support og vedlikehold

Brukeravatar
Stinus
PhpBB-frelst
PhpBB-frelst
Innlegg: 231
Registrert: 15. jan 2006, 12:51
Sted: Tananger / Stavanger
Kontakt:

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av Stinus » 18. feb 2012, 19:46

Hei
En annen måte å gjøre det på er "Spørsmål & Svar" CAPTCHA, som du finner under spambeskyttelse. Da kan du legge inn spørsmål og svar på Norsk, som bare menesker klarer å lese. Formuler spørsmålen litt vanskelig, men lette å svare på.
Stian
Bilde
Veteranbrannbiler.com
Bilder fra Veteranbrannbiltreff i Stavanger 8.-10.August 2008

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Brukerregistrering deaktivert

Legg inn av SumSum » 19. feb 2012, 11:11

Stinus skrev:Hei
En annen måte å gjøre det på er "Spørsmål & Svar" CAPTCHA, som du finner under spambeskyttelse. Da kan du legge inn spørsmål og svar på Norsk, som bare menesker klarer å lese. Formuler spørsmålen litt vanskelig, men lette å svare på.
Det bruker han jo allerede, men det er kun ved registrering. Når en spammer først er registrert, hjelper ikke det lenger. Eneste mulighet er å fjerne spammerne og deres meldinger.
support og vedlikehold

Svar