Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny bruker

Alle spørsmål vedrørende phpBB 3.x stilles i dette forumet. Husk at vi IKKE gir support til uoffisielle versjoner av phpBB, det er kun versjoner lastet ned fra phpBB.com eller her fra phpBB.no som gis hjelp til. Oppdater alltid til siste versjon før du spør om hjelp.
Forumregler
Support til phpBB 3.x gis i dette forumet.
Om du har spørsmål angående oppdatering/oppgradering/konvertering, så spør i riktig underforum. Diskusjon rundt phpBB 3.x, modifikasjoner eller design gjøres i andre forum. Altså, kun vanlige supportspørsmål til phpBB i dette forumet.
Svar
royter
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29. mai 2013, 14:14

Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny bruker

Legg inn av royter » 29. mai 2013, 14:35

Har fått startet et forum. Men nye brukere som ennå ikke er registrert, får kun tilgang til innlogging? Ingen får engang se forumet før de er registrert?
Er dette et instillingsspm? Håper på en kjapp tilbakemelding.

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av SumSum » 29. mai 2013, 14:56

royter skrev:Har fått startet et forum. Men nye brukere som ennå ikke er registrert, får kun tilgang til innlogging? Ingen får engang se forumet før de er registrert?
Er dette et instillingsspm? Håper på en kjapp tilbakemelding.
Dette stiller du inn på rettigheter for forumet:

Admin-panel, FORUMER (toppmenyen), Forumrettigheter (Sidemenyen), så velger du forum i valgmenyen.
Der får du anledning til å stille inn rettighetene for hver brukergruppe. Her gjelder det altså "Gjester".
support og vedlikehold

royter
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29. mai 2013, 14:14

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av royter » 29. mai 2013, 17:34

Fungerte helt supert det Ingeva :D- Tusen takk for rask tilbakemelding.

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av SumSum » 29. mai 2013, 18:07

royter skrev:Fungerte helt supert det Ingeva :D- Tusen takk for rask tilbakemelding.
Bare spør igjen om du lurer på noe!
support og vedlikehold

royter
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29. mai 2013, 14:14

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av royter » 29. mai 2013, 18:11

Det gjør jeg nok ganske snart :lol: strever akkurat nå litt med språkpakken......
Skal alt kopieres inn i rette katalog og event. overskrives, og deretter installeres i admin panelet?

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av SumSum » 29. mai 2013, 18:40

royter skrev:Det gjør jeg nok ganske snart :lol: strever akkurat nå litt med språkpakken......
Skal alt kopieres inn i rette katalog og event. overskrives, og deretter installeres i admin panelet?
Jeg er ikke sikker på om "min" språkpakke kan installeres på vanlig måte, etter at du har installert phpBB forøvrig. Men hvis du har installert språkpakken fra før, kan du bare kopiere filene over de som ligger der. Det er mulig at du må inn i admin-panelet og velge "Tøm cachen" et stykke ned på siden "GENERELT". Da finner/genererer phpBB alle tekster på ny.
I Admin-panelet kan du velge standard språk (GENERELT, Hovedinstillinger, Standard språk). Brukere kan velge et annet språk hvis de vil, så lenge det er installert.

Et tips hvis du kommer helt ut å kjøre og må installere ALT på ny: Fra Admin-panelet gå til VEDLIKEHOLD og lag en sikkerhetskopi. Pass på at du velger "Last ned" så du får kopien til din egen maskin. Kopier også filen "config.php" som ligger i rot-katalogen. Last opp de originale filene til phpBB. Ta med språkpakken også. Lurt å bruke den komplette filen som ligger her, og som du fikk link til.

Du trenger IKKE re-installere hvis databasen er intakt. Forandre bare navn på "install"-katalogen. Ikke stryk den slik de anbefaler, for du kan få bruk for den igjen. Kopier "config.php" tilbake, for den kan være overskrevet. Hvis databasen er OK skal det fungere. Hvis ikke kan du gjenopprette databasen med de parameterne du finner i "config.php", og backup-filen som du tok vare på. Dette gjør du med phpMyAdmin, et helt uunnværlig verktøy som du må lære deg å bruike. Det er ikke spesielt vanskelig. Jeg fikset det helt greit første gang uten noen peiling på databaser.

Lykke til!
support og vedlikehold

royter
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29. mai 2013, 14:14

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av royter » 19. jun 2013, 22:16

Hei igjen.

Tatt en liten pause i forumarbeidet nå.... Men må prøve å få ting til å fungere ordentlig. Får ikke satt opp egen logo på forumet. Får heller ikke forandret til Norsk språk. Og sist men ikke minst, skulle gi en felles beskjed på massemail til brukerne. Fikk da feilmelding, og fant ut at jeg måtte sende denne beskjeden til alle brukerne. Men kun til en av gangen!? Finnes det en enkel veilending om dette? Har ikke lyst til å rote meg bort i for mange meninger, annet enn en helt konkret fasit :D-

Brukeravatar
SumSum
Supporter
Supporter
Innlegg: 180
Registrert: 21. jan 2011, 03:18

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av SumSum » 19. jun 2013, 23:45

royter skrev:Får ikke satt opp egen logo på forumet. Får heller ikke forandret til Norsk språk. Og sist men ikke minst, skulle gi en felles beskjed på massemail til brukerne. Fikk da feilmelding, og fant ut at jeg måtte sende denne beskjeden til alle brukerne. Men kun til en av gangen!? Finnes det en enkel veilending om dette? Har ikke lyst til å rote meg bort i for mange meninger, annet enn en helt konkret fasit :D-
Logoen defineres i styles/prosilver/imageset.cfg . Det er første linje etter # images .
Dette er hvis du har prosilver som tema. De to tallene er dimensjonene. Sløyf dem hvis bildet har riktig størrelse, det er det enkleste.
Norsk språk definerer du i Administrator kontrollpanel (ACP): Generelt,Hovedinnstillinger, Standardspråk.
Massemail tror jeg ikke du får lov til å sende ut. For å gjøre det må du sannsynligvis installere en MOD hvis det finnes, eller lage et eget program for det. Massemail er et svært følsomt tema. Ved utsending av sånn mail kan du risikere å bli anklaget for spamming og få mail-adressen utestengt.
support og vedlikehold

royter
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29. mai 2013, 14:14

Re: Uregistrerte brukere ser ikke forumet. Kun reg. av ny br

Legg inn av royter » 20. jun 2013, 10:48

Hei.

Da ble de to viktigste temaene løst! Norsk og med egen logo :D-
Tusen takk for hjelpen, så langt...... ;)-

Svar